Berliner Weihnachtszeit - czyli relacja z jarmarku bożonarodzeniowego w Berlinie


Przed świętami w Berlinie pojawiają się jarmarki bożonarodzeniowe. Na ponad miesiąc stolica Niemiec zamienia się w świąteczną krainę świateł, barw, bożonarodzeniowych smaków. Sprzedawcy oferują wszystko, czego dusza zapragnie m.in tradycyjne grzane wino, regionalne smakołyki, ręcznie robione ozdoby choinkowe, rękodzieło, wyroby drewniane i wiele innych. W Berlinie, każdego roku w okolicach końca listopada powstaje około 60 jarmarków bożonarodzeniowych. Na większość z nich wstęp jest bezpłatny.

Do najpopularniejszych należą: Berlińskie Boże Narodzenie przed Czerwonym Ratuszem, Bożonarodzeniowy Jarmark Kultury na Wilmersdorfer Straße i przy kościele Gedächtniskirche, Jarmark Chanuka w Muzeum Żydowskim. Jednak  najsłynniejszym jarmarkiem w Berlinie jest Weihnachtsmarkt przy placu Gendarmenmarkt. 



Większość jarmarków bożonarodzeniowych w krajach niemieckojęzycznych trwa do Wigilii Świąt Bożego Narodzenia, ale istnieją wyjątki np. "Berlińskie Boże Narodzenie", które otwarte jest jeszcze w czasie świąt i trwa aż do Sylwestra.


W tym roku wzięłam udział w dwóch jarmarkach bożonarodzeniowych w Berlinie. Był to jarmark bożonarodzeniowy pod Czerwonym Ratuszem i ten na Alexanderplatz. Na każdym z nich miałam możliwość skorzystania z wielu atrakcji.


Popularną atrakcją jarmarków bożonarodzeniowych jest "diabelski młyn" z wagonikami, którymi możemy podróżować by podziwiać niemiecką stolicę w świątecznej odsłonie z góry.


Glühwein to popularny napój podawany na jarmarkach bożonarodzeniowych. Oprócz tradycyjnego grzanego wina zawierającego również cynamon, cukier, pomarańcze i goździki, w ofercie jarmarków bożonarodzeniowych możemy znaleźć inne napoje alkoholowe i bezalkoholowe. Dzieci mają okazję smakować Kinderpunsch bez dodatku alkoholu. Dodatkowo na dorosłych czekają herbaty z dodatkiem alkoholu, likiery i drinki.

Jarmarki Bożonarodzeniowe to również świetna okazja do kupna prezentów gwiazdkowych czy uzupełnienia swoich dekoracji świątecznych o nowe niepowtarzalne ozdoby.        
Podczas pobytu na Jarmarkach Bożonarodzeniowych mamy okazję skosztować typowo niemieckich smakołyków jak np. Bratwurst, Germknödel, Kartoffelsalat. Również wielbiciele słodkości znajdą coś dla siebie np. owoce w czekoladzie, prażone migdały, pierniki oblane lukrem, czy tradycyjne niemieckie ciasta.
 Na jarmarku nie może zabraknąć tradycyjnych niemieckich precli w różnych rozmiarach i wariantach smakowych.

Moją uwagę przykuły obrazy z kotami. Gdyby nie kiepskie warunki transportowe, chętnie zabrałabym jeden z obrazów ze sobą. No cóż, może następnym razem ;-)
Z każdego jarmarku staram się przywozić  piernikowe ozdoby, które podczas świąt zawieszam w mieszkaniu. Do najpopularniejszych form pierników należą te w kształcie serc, ale znajdziemy też takie w kształcie choinki, czy renifera. Są świetnym pomysłem na prezent czy pamiątkę z podróży. 

Das war lecker ! To danie z berlińskiego jarmarku skradło moje serce! Na temat Germknödel niedawno wypowiadała się Pani Diana z Językowego Precla. Dziękuje za polecenie.
Germknödel mit Vanillesoße und Mohn. Jest to rodzaju kluska parowa z powidłem w środku z tym ze dużo bardziej miękka niż nasze typowe kluski na parze. Rozpływa się w ustach. Germknödel podawana jest najczęściej z sosem waniliowym i jest posypana makiem. Polecam z całego serca.

Już wkrótce sama mam zamiar przygotować Germknödel w domu, a wtedy chętnie podzielę się z wami przepisem.
To co najbardziej zachwyciło mnie na jarmarku bożonarodzeniowym w Berlinie to bajkowe ozdoby choinkowe. Trudno opisać mi ilość wzorów, kolorów oraz kształt bombek choinkowych, które zostały wykonane ręcznie. Wysoka jakość i kunszt wykonania równa się z dość wysoką ceną jak na ozdoby choinkowe. Mimo to skusiłam się na zakup jednej z bombek choinkowych. Mnie osobiście zachwyciła bombka przypominająca flagę Niemiec. Po prostu nie mogłam jej nie kupić.
Unter den Linden - główna ulica miasta została przepięknie rozświetlona. Lipy rosnące wzdłuż ulicy mieniły się kolorowymi światełkami, które zmieniały swoją barwę co kilka chwil, tworząc niezwykłą scenerię - idealną do zimowych, długich spacerów w centrum miasta.
                                       

Jarmarki bożonarodzeniowe w Berlinie zachwyciły mnie do tego stopnia, że już planuje odwiedzić kolejne w najbliższych latach. Niepowtarzalna atmosfera, grzane wino, pyszne regionalne smakołyki, melodia niemieckich kolęd sprawiły, że poczułam ducha Świąt Bożego Narodzenia. Nawet tłumy przewijające się przez wąskie uliczki jarmarków nie popsuły tej niezwykłej tego czasu. 
Myślę że udział w Jarmarkach Bożonarodzeniowych to świetny pomysł na spędzenie weekendu za granicą w okolicach grudnia. To świetna propozycja dla małych i dużych. Każdy znajdzie coś dla siebie, odnajdzie w sobie dziecko i poczuje ducha świąt ... a przynajmniej mam taką nadzieje.



Frohe Weihnachten !



Komentarze