Weihnachtslieder - czyli świąteczna lista niemieckich przebojów

Moje przygotowania do świąt zawsze zaczynają się od dekorowania mieszkania na święta, pieczeniu pierniczków, kupowaniu prezentów, udziale w jarmarkach bożonarodzeniowych ….ale czym byłyby te wszystkie przygotowania gdyby odbywały się w ciszy ? Dla mnie nieodłącznym elementem świąt są właśnie kolędy i piosenki świąteczne. Kolęd słuchałam już od dziecka. Na początku były to kolędy polskie, jednak wraz z nauką języków obcych zainteresowałam się kolędami m.in. w języku angielskim, następnie niemieckim a teraz słucham ich nawet po norwesku! Poniżej przygotowałam dla Was spis moich ulubionych, a jednocześnie najbardziej popularnych niemieckich kolęd i piosenek. Miłego kolędowania!



1. "In der Weihnachtsbäkerei" - Rolf Zuckowski

                                

Piosenka świąteczna idealna na wspólne przygotowywanie świątecznych wypieków. Niezwykle melodyjna, lubią ją zarówno dzieci jak i dorośli.Jak mówi moja znajoma z Niemiec "nie ma świątecznych pierniczków bez "In der Weihnachtsbäkerei".


2. "O  Tannenbaum " - Melchior Franck (autor tekstu)

                                

Jedna z najstarszych niemieckich kolęd, jako śląska pieśń ludowa o jodełkach z XVI. Jest jedną z niewielu kolęd, której tekst nie został zmieniony na przestrzeni lat (z wyjątkiem Bawarii).


3. "Stille Nacht" - Joseph Mohr, Franz Xaver Gruber (kompozytorzy)


                                

Najpiękniejsza niemiecka kolęda, która ma już ponad 200 lat. Pierwszy raz została odśpiewana w kościele św. Mikołaja w Oberndorfie pod Salzburgiem. Jest najbardziej znaną kolędą na świecie, śpiewaną w ponad 300 językach i dialektach. Ta wersja kolędy jest moją ulubioną. Co ciekawe, pierwszy raz usłyszałam ją oglądając polską komedię romantyczną pt. "Listy do M.". W pierwszej części kultowej komedii jest scena podczas której para bohaterów wraz z niespodziewanym gościem - dziewczynką z domu dziecka spożywają kolację wigilijną. W tle słychać dźwięki kolędy "Stille Nacht". Koniecznie zwróćcie uwagę, kiedy będziecie oglądać następnym razem. Pamiętam, że już w kinie ta melodia zrobiła na mnie wrażenie.


4."Kling Glöckchen, klingelingeling" - Karl Enslin


                                

Niemiecka kolęda powstała w XIX wieku, niezwykle pozytywna mogłabym jej słuchać na okrągło. Brzmi jeszcze piękniej, gdy jest śpiewana przez jedną z najbardziej utalentowanych niemieckich artystek - Helen Fischer. Jej głos naprawdę robi wrażenie.

W Niemczech bardzo popularne są również piosenki świąteczne dla dzieci. Oto moje ulubione:


5."Morgen Kinder wird's was geben" - Freddy Quinn


                                 


6. "O du frohliche" - Wiedeński Chór Chłopięcy


              



Komentarze