Dlaczego uwielbiam uczyć się z fiszek ?


Dlaczego ? Na to pytanie jest kilka poprawnych odpowiedzi. Na początku jednak chciałabym Wam krótko opowiedzieć co to są fiszki !



Fiszki (z niem. die Karteikarten ) to małe kartoniki papieru, najczęściej wielkości pudełka od zapałek. Z jednej strony zawierają słówko wraz z przykładem użycia w języku obcym. Z drugiej strony natomiast znajduje się jego tłumaczenie na język ojczysty.
Służą w oparciu o prosty mechanizm:  pytanie - odpowiedź 



1. Dlaczego do nauki słówek i zwrotów wybieram fiszki ?

Jestem wzrokowcem i wystarczy że przeglądnę fiszki kilka razy i zawsze zapamiętam jakieś słówko lub zdanie. Nauka z fiszek jest dla mnie niesamowicie wygodna i mogę je zabrać ze sobą wszędzie gdzie tylko chce. Ja zawsze mam ze sobą kilkanaście kartoników z fiszkami najczęściej jakiś konkretny dział.Jestem osobą niecierpliwą i nienawidzę się nudzić, więc kiedy na kogoś czekam lub stoję w kolejce do lekarza zawsze mogę korzystać fiszek zamiast przeglądać Facebooka czy grać na komórce, a specjalne futerały i smycze na fiszki tylko mi to ułatwiają.Fiszki mogą być też świetne w podróży. Ja osobiście zawsze zabieram je ze sobą na wakacje zamiast krzyżówek czy kart do gry.


Osobiście korzystałam z fiszek różnych firm na różnych poziomach zaawansowania.
Wśród wielu firm zajmujących się produkcją i sprzedażą papierowych kartoników można wymienić m.in 
  •  " Edgard "
  • " Fiszki w Karteczkach "
  •  " Cztery Głowy"
  • " Klett "

2. Na jakie kategorie dzielimy fiszki?

Większość zestawów fiszek podzielonych jest na kilkanaście działów tematycznych np.dom, rodzina, jedzenie, szkoła. Pokrywają się one z tematami które uczący się języka przerabia na zajęciach w szkole czy na kursie językowym. Jednak w ofercie fiszek do nauki języka niemieckiego możemy znaleźć również takie do słownictwa branżowego np. BIZNES, czy pomagające w nauce czasowników nieregularnych, rekcji czasownika, idiomów, przygotowujące do konkretnych egzaminów językowych czy matury. 

3.Jak wybrać fiszki dobre dla siebie?

Przede wszystkim trzeba się kierować poziomem swoich umiejętności językowych oraz celem do jakiego chcemy je wykorzystać. Np. najlepsze dla przyszłego maturzysty będą fiszki specjalnie przygotowane pod egzamin maturalny, z działami tematycznymi które pokrywają się z repetytorium i ze specjalnie przygotowanymi zwrotami do matury ustnej.Ważnym elementem zestawów z fiszkami są płyty z nagraniami lub kod dostępu do nagrań w wersji internetowej.

Zestawy Fiszek, które osobiście przetestowałam i polecam :
  • " 500 najważniejszych słów i zdań - dla początkujących " - Edgard
  • " Niemiecki - najważniejsze idiomy " - Edgard
  • " Niemiecki w karteczkach - poziom B1, B2, C1 - 1000 słów "
  • " Die wichtigsten Wörter " - DaF
  • " Matura z niemieckiego " - PONS /Lektorklett
  • " Rekcja czasownika " - Cztery Głowy
  • " Czasowniki nieregularne " - Cztery Głowy
  • Rozmówki niemieckie + karty do gry " - Cztery Głowy






Fiszki dwujęzyczne " 1000 die wichtigsten Wörter " 
to świetny pomysł na naukę dwóch języków na raz !


W przypadku fiszek "Niemiecki w Karteczkach ", mamy  dodatkowo dostęp do płyty CD z nagraniami słówek i zdań , przekładek ułatwiających naukę oraz smyczy dzięki której możemy mieć fiszki zawsze przy sobie .


   


Jeśli spodobał się tobie mój post, podziel się nim ze znajomymi lub zostaw komentarz ;-)







Komentarze

  1. Ja również bardzo lubię uczyć się z fiszek https://www.jezykiobce.pl/34-niemiecki/s-1/chce_korzystac_z-fiszki/categories-niemiecki i jestem zdania, że jest to doskonały sposób na efektywną naukę. Oczywiście wszystko zależy od nas samych, ale jeśli chcemy się nauczyć języka obcego to fiszki będą ku temu doskonałym sposobem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uważam ze nauka z fiszek jest wspaniała. Pozdrawiam ;-)

      Usuń
  2. Nauka z fiszek na pewno jest przyjemna i może być dobra. Jednak ja osobiście jestem zdania, że najlepsze nauki języków obcych możemy pobrać tylko i wyłącznie w szkołach językowych. Oczywiście fiszki są przydatne jeśli chcemy wzbogacić nasze słownictwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda. Fiszki mogą pomóc nam w nauce słownictwa, ale inne sprawności słuchanie, czytanie i pisanie musimy nabyć inną drogą. Fiszki to dobry pomysł na naukę samodzielną. Ale nie zapominajmy o iinych sprawnościach językowych, które dobrze rozwijać pod okiem nauczyciela, podczas pracy z grupą np. w szkole językowej, czy na zajęciach językowych. Pozdrawiam ;-)

      Usuń
  3. Takie fiszki to fajny sposób na naukę języka niemieckiego. Wszędzie można je ze sobą zabrać. Nawet jak się wyjeżdża do pracy przez https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy/ , to też się mogą przydać. A osób wyjeżdżających do pracy jako opiekunka osób starszych jest dużo i chwalą sobie zarówno pracę jak i płacę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie lubiłam uczyć się z fiszek, bo ja tego zapisu fonetycznego nie rozumiem. Mi nic to nie daje. Wiadomo zawsze są zwolennicy i przeciwnicy. Ogólnie nie mam nic przeciwko takiej nauce. Polecam też zerknąć sobie tutaj na ten wpis odnośnie takiej nauki https://forumnauka.pl/forum-jezyk-angielskie/mfiszki/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za podzielenie się opinią. Uważam, że każdy powinien znaleźć sposób nauki, który najlepiej do nas pasuje i jest dla nas najbardziej efektywny

      Pozdrawiam,

      Karolina

      Usuń
  6. Fajna sprawa, że powstają takie blogi. Można się sporo dowiedzieć. Przy pracy za granicą czy to w charakterze opiekunki lub opiekuna osoby starszej, czy w każdej innej, to zawsze znajomość języka się przydaje. Nawet człowiek przez to pewniej się czuje. Są firmy, które też pomagają w nauce, kursy organizują.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz